PK slovníček :
TRACEUR - je osoba, ktorá robí, trénuje parkour
FLOW - je základným snažením parkouru. Z anglického slova flow = plynút, by mal traceur "plynút" cez prekážky ako voda. Povedané polopate, flow je súvislý neprerušovaný beh, kde pospájaš jednotlivé triky tak, aby na seba nadväzovali a prešiel si určitú trasu čo najefektívnejším a najrýchlejsím spôsobom.
BASH, BAIL - pád alebo tiež inak známy ako "držka"... nepotrebuje komentár
GRIP - používa sa v spojení s topánkami a športovou obuvou, ktoré používame na parkour. Grip pritom označuje priľnavosť podrážky, čiže ako dobre drží guma podrážky na povrchu, po ktorom bežíš. Niektoré podrážky držia lepšie, iné sa zasa šmýkajú na vlhkom. Platí však jedna zásada: ak nevieš správne techniku, žiadna podrážka ča nezachráni. Dobrá obuv ti len môže dopomôcč k lepšiemu výkonu, natrénovač a odmakač si to však musíš sám...
ANTIŠOKOVÉ VLOŽKY - sú väčšinou vyrobené z bezfarebného silikónu a výborne tlmia pády. Vkladajú sa do topánok a chránia tak kĺby pred prípadnými zraneniami. Platí však rovnaká zásada ako pri obuvi: ak sa rozhodneš skociť z veľkej výšky a nemáš to natrénované, antišokové vložky ťa pred úrazom nezachránia. Dostať ich kúpiť v lekárskych potrebách, zvyknú bývať aj ortopedické (pre tých s plochými nohami).
STREČING - ak si doposiaľ netušil, čo toto slovko znamená, potom ho v parkoure budeš počuť často. Každý parkour sa začína a končí strečingom. Parkour je náročné cvičenie a nato, aby si si nespôsobil zranenie, musíš sa pred cvičením poriadne rozohriať. Odporúča sa minimálne 30-minútový zahrievací tréning, poriadne sa ponaťahovať, rozhýbať. To isté platí aj po cvičení! Ak necháš telo po tréningu len tak vychladnúť, cvičil si v podstate zbytočne.
DAVID BELLE - je človek, ktorý dal parkouru jeho názov a formu. Spojil pritom bojové umenie svojho otca s behom, akrobaciou a gymnastikou.
VAULT - týmto slovom sa oznacuje celá skupina trikov, ide o preskoky cez prekážky. Tieto môžu byť s pomocou rúk, bez dotyku, s otočkou, je ich nespočetne veľa druhov a ďalšie vznikajú. Parkour je o kreativite, čo znamená, že nie si limitovaný robiť iba triky, ktoré majú mená. Môžeš voľne spájať cviky a vymýšlať nové pohyby, maj však napamäti zásadu parkouru: pohyb musí byť v prvom rade efektívny a nemal by prerušiť flow.
PK ROLL - volá sa tiež parakotúľ alebo kotúľ letmo. Učíme sa ho nielen na parkoure ako jednu z možností, ako správne dopadnúť, ale nájdeš ho aj na tréningoch aikida a mnohých ďalších bojových umení. V pk roll ide o to, rozdeliť energiu dopadu na celé telo, preto je vhodný najmä pri dopadoch z väčšej výšky a umožňuje takmer okamžite pokračovať v behu bez toho, aby bol narušený flow.
STREET JAM - stretnutie traucerov z rôznich miest. Traucery sa porozprávajú poradí si jeden druhénu, zoznámia sa atď.
Návody:
Tuto sú nejaké vaulty:
Monkey klasická gymnastická skrčka
Vykonávané z rozbehu prípadne z miesta, zachytenie oboma rukami prekážky (väčšinou zábradlia) a skrčenie sa, pustenie, keď je telo nad prekážkou, prípadne ak sa trénuje, tak sa držať až dokonca a možnosť akéhosi spätného „monkeyho".
Dôležitá je schopnosť skrčiť sa a odraziť z oboch nôh (aj keď je možné aj prevedenie z jednej nohy, ale to je zriedkavejšie).
King Kong – no... zvykne sa nazývať aj DIVING kong a tento názov túto techniku vystihuje. Na prvý pohľad podobne monkeymu, ale King Kongom sa prekonávaju oveľa väčšie prekážky (minimálne do diaľky). Ide o to, že tu po odraze nasleduje let s rukami natiahnutými dopredu, čakajúc na kontakt s prekážkou (preto diving). Aj tu je potrebný odraz z oboch nôh a myslím, že s rozbehom to je vhodnejšie.
Double Kink Kong – myslím že pre prevedenie tejto techniky je nutné mať dokonale zvládnutú predošlú. Sú to v podstate dva obyčajné king kongy akurát s jedným odrazom. Nácvik sa môže začať nacvičovaním obyčajného KK, ale tak, že po pribehnutí k prekážke sa zároveň s odrazom položia ruky na kraj prekážky a trochu sa nimi nadhodiť, potom veriť v dobrý rozbeh a odraz a ešte za letu položiť druhé ruky ku koncu prekážky (odporúčam vykonávať na prekážkach minimálne meter širokých). Po zvládnutí tohto typu odporúčam ten prvý robiť ako diving kong, čiže let ešte aj pred prvými rukami. Ide o to že prvými rukami sa nadhodiť a druhými sa pritiahnuť. Mne sa nepodarilo, ale týmto vaultom som videl vo videách prekonávať maximálne veľké prekážky.
Dash – ide o vault, kde sa väčšinou odráža z jednej nohy a letí sa nohami vpred, ruky sa použijú v momente keď je traceur nad prekážkou, v prípade správneho prevedenia, ak sa nepoužijú ruky, by mal traceur dopadnúť na prekážku zadkom. Aby sa tomu predošlo tak sa tam dávajú ruky.
Kash – spojenie King Kong a Dash, dvojdotykove, ide sa do KK a telo sa prepchá pomedzi ruky, zakončenie ako dash.
No contact – toto je volný preklad a myslím, že by to malo byť zaradené medzi vaulty, nuž je to tu. Je to hádam technicky najjednoduchšia technika. Ako už názov prezrádza „bez dotyku". Ide o jednoduchý preskok bez dotyku ruky, alebo inej časti tela. Veľmi zriedkavo sa vykonáva z oboch nôh. V drvivej väčšine prípadov z jednej, po dôkladnom rozbehu sa odrazíte a preskočíte prekážku. Treba len vedieť ako sa zbaliť aby ste to preskocili, sú rôzne typy štýlov: nohami dopredu, skrčmo alebo len tak aby sa preskočilo.
Speed – obľúbená technika, odraz z jednej nohy, let a narovnanie do polohy tela rovnobežné s prekážkou a dotyk (odraz) od povrchu prekážky dlaňou ľubovoľnej ruky. Prípadne ak sa vykonáva na vyššej prekážke, vytlačenie sa dohora danou rukou.
Lazy – ako už z názvu vyplýva ide o nenamáhavú techniku. Rozbeh takmer rovnobežne pod miernym uhlom na zábradlie (múrik) nasleduje zachytenie sa zábradlia vnútornou rukou, vyšvihnutie sa vnútornou nohou a zároveň odraz vonkajšou nohou, následne prechytenie, dopad na druhú stranu prekážky. Existujú aj variácie, napr. sa spoja nohy v momente prechytenia alebo sa vykopnú dohora nad úroveň hlavy.
Thief – toto je podľa mňa dosť diskutabilný vault. Pretože to je taký lazy vykonaný cez širšiu prekážku (ale nemusí), ale rozbeh je kolmo na prekážku, potom ako lazy a dopad v smere rozbehu.
Thief-lazy 360 – tak toto som videl v jednom videu, následne aj vo Vaults 102. Začal som skúšať a je to pecka. Začiatok ako lazy ale v momente dotyku prvej ruky treba začať rotovať telo proti smeru, akoby dole za pomoci švihu nohami a zapretie sa druhou rukou a dokončenie rotácie (ale ...pozrite si video...)
Turn vault - jeden z najzákladnejších vaultov. Prevedenie z miesta je jednoduchšie. Popis do ľavej strany : postavenie sa k zábradliu, ľavá ruka drží zábradlie odspodu pravá z vrchu. Odraz smerom dopredu a zarotovanie sa o 180° za pomoci preloženia rúk: tesne po odraze sa ľavá ruka točí okolo zábradlia a dostáva do polohy zvrchu a pravá sa púšťa a prekladá za ľavú, do polohy zvrchu.
Existuje aj variácia s rotáciou, popis doprava: mierny rozbeh, zachytenie pravou rukou, švih pravou nohou, rotácia okolo ruky proti smeru behu a zachytenie na druhej strane zábradlia.
Lazy to Turn - nutne mat zvládnutý Lazy vault. Klasický lazy v momente keď je telo na vrchu a ruky sa vymenia, treba ruku posunúť po zábradlí zároveň s trhnutím tela za pomocou švihu nôh smerom k zábradliu a zachytiť sa druhou, doteraz voľnou rukou.
Split(straddle) – klasická gymnastická roznožka, ako monkey ale menej používaná.
Gate vault - toto robia už malé deti. Pribehnutie k, väčšinou, plotu, vyskočenie, zapretie sa o vrch bruchom, prehodenie sa cez seba za pomoci švihu rukou.
Reverse - vykonáva sa znožmo aj z jednej nohy, s jednou aj s dvoma rukami, jednu a potom priloženou druhou, ide vlastne o otočku 360° okolo vlastnej osi, je to akoby proti logike pretože pri technike jednu rukou sa rozbehnete chytíte napr. pravou rukou a skočíte akoby dozadu. Prípadne aj double reverse ale ten neviem, takže nebudem do toho fušovať.
|
A tu sú ďalšie triky:
360 wall hop / 360 wall grab
rozbehnutie oproti stene, nasledované odrazením sa od nej a otočkou o 360 stupňov ukončené zachytením sa o vrch steny
aerial
mlynské kolo, len bez dotyku rúk so zemou
back flip
salto vzad
barani
salto vpred, ktoré zahŕňa otočku o 180 stupňov, čím človek pristane v protiľahlej pozícii, než z akej skákal
cat leap
skok cez priepasť, kde človek pristane na protiľahlej stene zachytením sa o vrchnú hranu múra či steny, používajúc nohy na zmiernenie dopadu
dive roll
skok, ukončený kotúľom vpred, kde sa prvé zemi dotkne ruka a rameno
front flip
salto vpred, často spojené so skokom z vyššie položeného miesta
front hand spring
ide v podstate o front flip, avšak ruky sa dotknú zeme za celkového pohybu vpred
gainer
salto vzad prevedené z pohybu, nie z pokoja
gap jump
skok cez priepasť, skok však neskončí precíznym doskočením, ale skôr PK rollom
PK roll
základný trik parkouru, v podstate kotúľ vpred, kde sa telo dotýka zeme po uhlopriečke od dlane po protiľahlý bok - týmto sa chráni chrbtica a minimalizuje sa jej kontakt so zemou
precision jump
skok znožmo, kde sa skáče presne na malé vymedzené miesto, napríklad na hranu zábradlia
precision run
štandardný beh, avšak to trate sú zakomponované prekážky
rail flip / rail handspring
používa sa na prekonávanie zábradlí, chytíš sa oboma rukami zábradlia, pričom prsty oboch rúk smerujú od seba a odrazením sa preskočíš prekážku. Ak je prekážka vo vyššej výške, môžeš tento skok skombinovať s 360 stupnovou otočkou, ktorú začneš v momente, preskakovania zábradlia
tic-tac
rozbehneš sa šikmo ku stene, vybehneš na ňu a po pár krokoch sa prudko odrazíš späť k zemi
wall flip
bežec sa rozbehne oproti stene, vybehne ju a ukončí pohyb back flipom a dopadne oboma nohami pri sebe na zem
wall run
beh po stene alebo inej kolmej ploche

|